
 

 
This case was written by Anzetse Were for the Aga Khan University Graduate School of Media and Communications. 

(09/2012)     

 

     

     

This  is  one  in  a  group  of  cases  the  Case  Consortium  @  Columbia  developed  in  conjunction  with  the  

Aga  Khan  University  Graduate  School  of  Media  and  Communications  (a  Consortium  member  at  the  

time).  The  cases,   which   look   at   various   aspects   of   journalism   practice   in   East   Africa   and   

South   Africa,   are   being  distributed  under  an  agreement  with  Columbia  University  (and  will  be  

available  on  the  AKU  website).       

Radio  Buddu  and  the  Uganda  Anti----Homosexuality  Bill   

In   September   2009,   Ugandan   Member   of   Parliament   David   Bahati   proposed   an   

anti---homosexuality  bill  that  demanded  the  death  sentence  in  the  case  of  “aggravated  

homosexuality.”  The  bill  attracted  immediate  international  condemnation:  US  President  Barrack  

Obama  termed  it  “odious.”   In   November   2009,   UK   Prime   Minister   Gordon   Brown   

denounced   the   bill,   and   the  Swedish  development  minister  stated  that  Sweden  would  cut  

its  $50  million  in  aid  to  Uganda  if  the   bill   became   law.1  Canadian   Prime   Minister   Stephen   

Harper   expressed   his   government’s  opposition  and  characterized  the  bill  as  abhorrent.2    

In  socially  conservative  Uganda,  there  were  three  distinct  responses  to  the  bill.  The  

first,  to  which  most  Ugandans  subscribed,  was  that  the  bill  was  a  positive  development  and  

in  line  with  Ugandan   moral   norms—albeit   harsh   in   calling   for   the   death   sentence.   The   

second   reaction,  predominantly  held  by  gay  rights  activists,  was  that  the  bill  contravened  

universal  human  rights  and  should  be  withdrawn  immediately.  The  third  reaction  was  

indifference.3 

Moses   Walugembe   was   a   news   anchor,   presenter   and   talk   show   host   for   the   

show  Kinanjokyankimize   (which   translates   as   “tackling   hot   issues   affecting   the   community”)   

at   Radio  Buddu  in  Masaka,  a  town  in  rural  Uganda.  In  late  2009,  Walugembe  thought  the  

station  should  present  a  talk  show  that  would  explore  the  pros  and  cons  of  the  anti---

                                                           

1 Jim Burroway, “Slouching Toward Kampala: Uganda’s Deadly Embrace of Hate,” Box Turtle Bulletin, 

October14, 2009. See:  http://www.boxturtlebulletin.com/slouching-toward-kampala2 
2 Jane Taber, “Harper to press Uganda on 'abhorrent' anti-gay law,” Globe and Mail, December 23, 2009. See: 

http://www.theglobeandmail.com/news/politics/ottawa-notebook/harper-to-press-uganda-on-abhorrent-

anti-gaylaw/article794069/ 
3 Details from the author’s interview with Wilson Kaija in Kampala, Uganda on June 20, 2011.   

    

   
AKU -

-

13 -

-

0007 .0    

Graduate School of Media and Communications   



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

2     

-homosexuality  bill,  its  social  ramifications  and  legal  status.  “People  wanted  to  know  what  

was  going  on,  what  was  in  the  bill...    We  [hoped]  to  go  deeper  and  find  out  really  how  it’s  

going  to  affect  our  community,”  he  says.4  Walugembe   wanted   to   interview   both   supporters   

and   opponents   who   would   debate   the   bill  frankly  and  fully.  As  a  journalist,  he  saw  the  

bill  as  a  good  opportunity  to  educate  radio  listeners  on  homosexuality—a  largely  taboo  subject  

in  Uganda.    

Walugembe   secured   the   approval   of   the   radio   station’s   executive   team.   Moreover,   

the  British   Broadcasting   Corporation   (BBC)   World   Service   Trust—which   had   worked   

closely   with  Radio   Buddu—encouraged   Walugembe   to   go   ahead.   But   News   Editor   Pascal   

Mweruka   was  forcefully   opposed.   Most   listeners,   he   pointed   out,   were   adamantly   opposed   

to   homosexuality.  Mweruka  feared  that  airing  a  debate  that  could  be  seen  to  promote  

homosexuality  would  have  negative  consequences,  both  legal  and  reputational,  for  the  station.     

Walugembe  personally  opposed  homosexuality  on  religious  grounds,  but  as  a  journalist  

he  favored  balanced  reporting  of  social  issues.  He  had  to  decide:  proceed  with  the  show,  or  

drop it?   

Anti-homosexuality debate  in  Uganda   

Homosexual  activities  in  Uganda  had  long  been  criminal.  The  1950  Uganda  Penal  

Code  Act   provided   life   imprisonment   for   those   found   engaging   in   “unnatural   acts”—

including  homosexual  activity.  The  Penal  Code  Act  stated:  “Any  person  who  (a)  has  carnal  

knowledge  of  any  person  against  the  order  of  nature;  (b)  has  carnal  knowledge  of  an  animal;  

or  (c)  permits  a  male   person   to   have   carnal   knowledge   of   him   or   her   against   the   order   

of   nature,   commits   an  offence  and  is  liable  to  imprisonment  for  life.”5 This  prohibition  was  

strengthened  in  2005  when  Yoweri   Museveni,   Uganda’s   president   since   1986,   banned   gay   

marriage.6   Society   seemed   to  endorse  this  stance.  A  2007  survey  of  Ugandan  public  opinion  

showed  that  “95%  did  not  agree  that  homosexuality  be  legalized.”7     

Uganda  had  a  history  of  social  conservatism.  Some  believed  that  the  colonial  era  had  

left  a  conservative  legacy,  especially  in  sexual  politics.  According  to  Professor  Caroline  Tushabe  

at  the  University   of   California----Riverside   and   a   native   Ugandan,   homosexual   practices   

in   pre----colonial  Africa   were   “not   condemned;   they   were   not   prohibited.”8   By   this   view,   

                                                           

4 Author’s interviews with Moses Walugembe in Kampala on June 18 and June 21, 2012 and by phone on 

August 8, 2012. All further quotes from Walugembe, unless otherwise attributed, are from these interviews. 
5 Penal Code Act 1950, Paragraph 145. See: http://www.ulii.org/ug/legislation/consolidated-act/120 
6 Vincent Mayanja, “Museveni bans gay marriage,” IOL News, September 25, 2005. See:     

http://www.iol.co.za/news/africa/museveni-bans-gay-marriage-1.254809 - .T_GCq5HvpWk  
7 Elizabeth Agiro, (2007), “Ugandans reject homosexuals—Study,” Sunday Vision, August 25, 2007. See: 

http://www.sundayvision.co.ug/detail.php?mainNewsCategoryId=7&newsCategoryId=125&newsId=583215  
8 Alison Liu, “Q&A: Caroline Tushabe on homophobia in Uganda,” Scarlet and Black, March 10, 2011. See: 

http://www.thesandb.com/features/qa-caroline-tushabe-on-homophobia-in-uganda.html  

http://www.ulii.org/ug/legislation/consolidated-act/120


Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

3     

the   British   colonial  authorities  imported  anti----homosexual  views,  which  survived  the  

country’s  move  to  independence  in  1962.  

US influence?   Other   observers   saw   a   more   recent   influence—from   anti----homosexual  

Christian  groups  in  the  United  States.  In  March  2009,  six  months  before  Bahati  introduced  

his  bill,  the   US----based   Family   Life   Network   (FLN)   organised   an   event   in   Uganda   titled   

“Seminar   on  Exposing   the   Truth   behind   Homosexuality   and   the   Homosexual   Agenda.”   

Three   prominent American  anti----gay  activists  attended.9     

The   conference   leaders   voiced   support   for   Uganda’s   legal   ban   on   homosexuality,   

and  announced   that   they   hoped   to   require   gays   and   lesbians   to   undergo   ex----gay   

therapy   (a  controversial  approach  to  convert  homosexuals  to  heterosexuality).10   Conference  

attendees  heard  discussion  of  how  to  make  gay  people  straight,  how  gay  men  allegedly  

sodomized  teenage  boys  and  how  “the  gay  movement  is  an  evil  institution”  whose  goal  is  

“to  defeat  the  marriage----based  society  and  replace  it  with  a  culture  of  sexual  promiscuity.”11  

FLN  followed  the  conference  with  an  anti----gay  protest  outside  parliament  in  April  2009.     

In  the  wake  of  the  conference,  suspected  homosexuals  were  rounded  up  and  arrested.  

For  example,  in  April  police  arrested  a  gay  couple  said  to  be  “caught  kissing  and  cuddling  

at  their  house.”12  Blogs  such  as  Gay  Uganda  reported  threats  to  “out”  individuals  if  they  did  

not  silence  the   accuser   with   a   bribe.13   In   addition,   a   second   US----based   Christian   group,   

unrelated   to   FLN,  called   The   Family   (also   known   as   The   Fellowship)   seemed   to   take   

a   keen   interest   in   Uganda’s  stand  on  homosexuality.  The  Ugandan  bill’s  sponsor,  Bahati,  

apparently  had  strong  connections  to  The  Family.14    Some  observers  felt  The  Family  had  

encouraged  Bahati.     

                                                           

9 Scott Lively, Caleb Lee Brundidge and Don Schmierer were militant anti-gay activists. Lively wrote The 

Poisoned Stream: “Gay” Influence in Human History and was a member of Watchmen on the Walls, an 

international extremist anti-gay movement. Schmierer (of Exodus International) and Brundidge were both 

stalwarts of the “exgay” movement that claimed homosexuals could alter their sexual orientation. Jeffrey 

Gettleman, “Americans’ Role Seen in Uganda Anti-Gay Push,” New York Times, January 3, 2010. See: 

http://www.nytimes.com/2010/01/04/world/africa/04uganda.html?_r=1. Also Casey Sanchez, “U.S. Anti-Gay 

Leaders Holding Seminar In Uganda,” Southern Poverty Law Center, March 6, 2009. See: 

http://www.splcenter.org/blog/2009/03/06/us-anti-gay-leaders-hold-seminar-in-uganda/  
10 Jim Burroway, “Exodus Board Member Joins Nazi Revisionist at Uganda Conference,” Box Turtle Bulletin,  

February 24, 2009. See: http://www.boxturtlebulletin.com/2009/02/24/9098  
11 Jeffrey Gettleman, “Americans’ Role Seen in Uganda Anti-Gay Push,” New York Times, January 3, 2010. See: 

http://www.nytimes.com/2010/01/04/world/africa/04uganda.html?_r=1  
12 Jim Burroway, “Uganda’s Anti-Gay Campaign Snares LGBT People and Rival Pastors, Tabloid Promises 

More ‘Outings,’” Box Turtle Bulletin, May 14, 2009. See: http://www.boxturtlebulletin.com/2009/05/14/11366  
13 Gay Uganda, “Consequences,” April 30, 2009. See: 

http://gayuganda.blogspot.com/2009/04/consequences.html  
14 The Family denied a connection to Bahati. But others say The Family representatives have openly 

acknowledged the connection. See: http://www.harpers.org/archive/2010/09/hbc-90007656. Also for lengthy 

background, see: http://www.newyorker.com/reporting/2010/09/13/100913fa_fact_boyer  



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

4     

The  Bill  and  Reaction   

Whether  or  not  under  the  influence  of  others,  Bahati  introduced  the  Anti---

-Homosexuality  Act  on  September  25,  2009  as  a  private  member’s  bill,  meaning  that  it  was  

not  part  of  the  ruling  government’s  official  program.  The  bill  was  draconian.  It  called  for  the  

prohibition  of  homosexual  behaviour   and   related   practices   in   Uganda   with   penalties,   

including   death,   for   the   offence   of  “aggravated   homosexuality.”   Aggravated   homosexuality   

was   defined   as   a)   if   the   victim   was  under  18;  b)  if  the  offender  was  HIV----infected;  c)  if  

the  offender  was  a  parent  or  guardian  of  the  victim;   d)   if   the   offender   had   authority   over   

the   victim;   e)   if   the   victim   was   disabled;   f)   if   the  offender  was  a  recidivist;  or  g)  if  the  

offender  used  drugs  in  seducing  the  victim.     

In  Uganda,  leaders  from  the  Church  of  Uganda,  the  Orthodox,  Pentecostal,  and  Seventh  

Day  Adventist  churches,  and  the  Uganda  Muslim  Supreme  Council  unanimously  supported  

the  bill.  But  they  questioned  the  penalties.  “Can  death  as  a  form  of  punishment  help  one  to  

reform?  Some   people   are   convicted   of   murder   but   after   they   have   been   killed,   it’s   

proved   they   were  innocent.  What  would  be  done  in  such  circumstances?  We  should  emphasise  

life  imprisonment,”  said  Aron  Mwesigye,  secretary  for  the  Church  of  Uganda.15     

Journalist   Wilson   Kaija   in   2009   worked   at   Radio   Buddu   with   Walugembe.   Many  

Ugandans,   he   says,   felt   homosexuality   was   a   foreign   import,   and   that   “we   cannot   allow   

our  culture  to  be  abused  by  these  foreign  cultures  coming  in.”16  He  adds  that  the  bill  was  

in  part  a  reaction  to  public  suspicion  that  children  were  at  risk.     

There was a general feeling that there is secret recruitment of 

children into homosexuality, in schools, in some churches, in 

organizations. So because of that, people came up and said, well, it 

has come to a point to have a law or else things are going to be really 

bad.  

Foreign  reaction.  In  November  2009,  the  US  embassy  condemned  the  bill,  describing  it  

as  “a  significant   step   backwards   for   the   protection   of   human   rights   in   Uganda.” 17   In   

December,  Secretary   of   State   Hillary   Clinton   denounced   the   bill.   “Governments   should...   

be   vigilant   in  preventing   law   from   becoming   an   instrument   of   oppression,   as   bills   like   

the   one   under  consideration   in   Uganda   to   criminalize   homosexuality   would   do,”   she   

                                                           

15 Madinah Tebajjukira, “No death penalty for homosexuals- Clergy men,” New Vision, October 29, 2009. See: 

http://www.newvision.co.ug/D/8/13/699520  
16 Author’s interview with Wilson Kaija in Kampala, Uganda on June 20, 2011. All further quotes from Kaija, 

unless otherwise attributed, are from this interview.   
17 Agence France Presse, “US slams Uganda's new anti-gay bill,” October 29, 2009. See: 

http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jEEJXoeBrTi17hexzYZqvmPgpPxg  



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

5     

said.18   Even   Christian  organizations  and  leaders  from  around  the  world,  such  as  prominent  

US  evangelist  Rick  Warren,  denounced  the  bill  as  “un----Christian.“19     

Also  in  December,  the  European  Parliament  adopted  a  resolution  condemning  the  

bill.20 It  called  on  the  European  Commission  to  reconsider  aid  to  Uganda  should  the  bill  be  

enacted  into  law.   At   the   time,   the   European   Union   provided   Uganda   with   $275   million   

annually,   or   16.6  percent  of  total  development  aid.21 

Domestic   reaction.   Domestically,   the   bill   stirred   various   reactions.   Ugandan   Minister   

for  Ethics  and  Integrity  James  Nsaba----Buturo  stated  that  the  country  had  no  intention  of  

bowing  to  international   pressure.   On   December   3,   he   issued   an   official   statement   from   

the   office   of   the  president,  stating:   

The  people  of  Uganda  believe  that  practicing  anal  sex  at  the  

expense  of  heterosexual  sex  is  not  a  normal  practice.  Ugandans  

know  or  believe  that  homosexuality  involves  practices  that  are  

dangerous  and  high  risk  to  the  human  body,  which  is  designed  

for  heterosexual  functions...  Government  has   been   clear   about   

this   matter:   that   homosexuality   or   homosexual  practices   will   

not   be   promoted,   encouraged   and   recommended   to   the  

people  of  Uganda.22   

However, the  counterarguments  seemed  to  make  an  impression.  By  the  second  week  

in  December,  the  government  was  backtracking.  In  an  undated  article  published  by  the  Media  

Centre  (president’s  office),  columnist  Obed  Katureebe  stated  that  “Hon.  (David)  Bahati  has  a  

strong  point.  However,  I  personally  think  that  there  is  no  need  to  have  a  fresh  legislation  on  

such  unnatural  offences...  What  is  required  at  this  moment  is  to  let  all  Ugandans  be  rational  

and  put  their  views  across  before  parliament  moves  to  debate  the  contents  of  the  bill.”23  On  

December  9,  Ethics  and  Integrity  Minister  Nsaba----Buturo  revised  his  earlier  view  sufficiently  

                                                           

18 Jim Burroway, “Hillary Clinton Denounces Uganda’s ‘Kill Gays’ Bill,” Box Turtle Bulletin, December 15, 2009. 

See: 

http://www.boxturtlebulletin.com/2009/12/15/Her%20general%20theme%20was%20a%20focus%20on%20res

ults%20over%20talk,%20and%20linking%20development%20and%20economic%20stability%20to%20politica

l%2 
19 Howard Chua-Eoan, “Rick Warren Denounces Uganda's Anti-Gay Bill,” Time, December 10, 2009. See: 

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1946921,00.html 
20 UK Gay News, “European Parliament Firmly Denounces Ugandan ‘Anti-Gay’ Bill,” December 19, 2009. See: 

http://www.ukgaynews.org.uk/Archive/09/Dec/1701.htm 
21 Ibid. 
22 Uganda Media Centre, President’s Office, “Press Statement by Hon. Nsaba-Buturo,” December 3, 2009. See: 

http://www.mediacentre.go.ug/details.php?catId=3&item=709  
23 The article has been removed from the Media Centre website. See excerpts at: 

http://www.boxturtlebulletin.com/2009/12/10/17693  



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

6     

to  say  that  Uganda  would  “drop  the  death  penalty  and  life  imprisonment  for  gays  in  a  

refined  version  of  an  anti----gay  bill.”24 

Among  those  who  opposed  the  bill  was  a  senior  presidential  advisor,  John  Nagenda.  

After  establishing  his  personal  disdain  for  all  things  gay,  he  asked  in  New  Vision,  a  

government----owned  newspaper,  “What  crime  have  same----sex  lovers  committed,  per  se,  by  

being  who  they  are?”   

When  times  have  changed,  if  they  change  enough,  then  these  

words  will  include  a  leavening  of  same----sex  relationships.  

Gradualism  is  not  a  sin.  But  hunting  down  people  for  same---

-sex  love,  I  believe  to  be  a  sin  against  Love,  one   of   God’s   

greatest   gifts   to   mankind.   (I   say   all   this   without   being   a  

homosexual).  Parliament  should  not  pass  this  Bill.25     

Media   reaction.   In   general,   the   Ugandan   press   tried   to   avoid   mentioning   gay   

rights   or  homosexuality.   Mweruka,   the   news   editor   at   Radio   Buddu,   says   that   typically   

the   media   in  Uganda  simply  quoted  government  statements  on  homosexuality.26  There  was  

very  little  media  debate  on  the  issue,  due  in  part  to  legal  restrictions.  The  Uganda  Broadcasting  

Council  regulated  what  broadcasters  could  say  on  air.  Among  other  conditions,  the  criteria  

for  obtaining  a  broadcast  license  stipulated  that  “the  licensee  undertakes  to  ensure  that  any  

programme  which  is  broadcast  is  not  contrary  to  the  public  morality.”27     

Airing  views  and  opinions  that  could  be  construed  to  condone  or  promote  

homosexuality  might   be   perceived   as   contrary   to   public   morality.   Uganda   media   houses   

were   concerned   that  debating  the  bill  or  homosexuality  would  have  legal  repercussions.  In  

October  2004,  for  example,  Radio   Simba   had   been   fined   over   $1,000   and   ordered   to   

make   a   public   apology   for   discussing  homosexuality   on   air.   The   Ugandan   Broadcasting   

Council   stated   that   the   programme   was  ""contrary  to  public  morality  and  …  not  in  

compliance  with  the  existing  law.28   

However,   in   April   2009   the   weekly   tabloid   Red   Pepper   printed   names   and   pictures   

of  suspected   homosexuals,   calling   its   report   “a   killer   dossier,   a   heart----pounding   and   

                                                           

24 Fred Ojiambo, “Uganda to Drop Death Penalty, Life in Jail for Gays (Update1),” Bloomberg News, December 

9, 2009. See: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aU6JnNOFJv64 
25 John Nagenda, “Regarding homosexuals and lesbians,” New Vision, December 12, 2009. See: 

http://www.newvision.co.ug/D/8/20/703994  
26 Author’s interview with Pascal Mweruka in Kampala, Uganda on June 21, 2011. All further quotes from 

Mweruka, unless otherwise attributed, are from this interview.   
27 The Broadcasting Council, “Terms and conditions for operating a Broadcasting Licence in Uganda.” See: 

http://www.ucc.co.ug/images/ucc/broadcasting/Terms and conditions for operating a Broadcasting Licence 

in Uganda.doc  
28 BBC News, “Fine for Ugandan radio gay show,” October 3, 2004. See: 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3712266.stm  



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

7     

sensational  masterpiece   that   largely   exposes   Uganda’s   shameless   men   and   unabashed   

women   that   have  deliberately  exported  the  western  evils  to  our  dear  and  sacred  society.”29  

The  Broadcasting  Council  took  no  action,  but  there  was  an  international  outcry  over  this  

“naming  and  shaming.”     

Radio  Buddu   

When  Bahati  introduced  his  bill  in  September  2009,  Walugembe  was  working  for  Radio  

Buddu.  The  station  was  established  in  2000  and  covered  over  20  districts  near  the  town  of  

Masaka,  some  90  minutes  from  Kampala.  It  had  grown  to  become  the  largest  radio  station  

in  the  region.  In  its   mission   statement,   Radio   Buddu   said   that   it   sought   “to   entertain   

and   address   problems   of  ordinary   people   through   information,   mobilization,   education   

and   effective   communication.”30  Most  of  its  news  and  entertainment  programs  were  delivered  

in  the  local  language,  although  a  few  were  in  English.  The  community  the  station  served  was  

socially  conservative  and  predominantly  Christian.   

Walugembe  came  from  Mityana  district  in  Central  Uganda  but  had  relatives  in  Masaka.  

He  had  started  his  career  in  2004  with  Word  of  Life  radio,  a  Christian  radio  station,  as  a  

presenter  and  rose  to  become  assistant  programs  manager.  He  joined  Radio  Buddu  in  2008  

as  a  presenter,  anchor  and  programmer.     

BBC  grant.  In  early  2008,  Radio  Buddu  was  granted  training  and  radio  assets  by  the  

BBC  World   Service   Trust.   The   Trust   was   an   independent,   international   development   

charity   of   the  British   Broadcasting   Corporation   (BBC),   created   to   “work   with   people   in   

developing   and  transitional   countries   to   improve   the   quality   of   their   lives   through   the   

innovative   use   of   the  media.”31     

Radio   Buddu’s   grant   was   part   of   a   Uganda----wide   competition   organised   by   the   

Trust, which   selected   six   radio   stations   for   “a   capacity----building   project   in   reporting   

local   governance  issues   and   human   rights.”32   The   project,   funded   by   the   European   Union,   

was   called  “Strengthening  Democracy  through  Media  in  Rural  Uganda.”  According  to  the  

Trust,  the  stations  were   selected   for   “the   ability,   capacity,   and   willingness   of   the   station’s   

management,   staff   and  infrastructure   to   successfully   execute   the   strengthening   of   democracy   

and   good   governance  through  a  media  program.”33 

                                                           

29 Red Pepper, “Top Homos in Uganda Named,” April 29, 2009. See: 

http://www.boxturtlebulletin.com/btb/wpcontent/uploads/2009/04/redpepperretouched.png 
30 Radio Buddu (2012), “Biography.” See: http://www.radiobuddu.com/-bio 
31 BBC (2007), “BBC World Service Trust.” See: 

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/keyfacts/stories/ws_trust.shtml 
32 Radio Pacis, “BBC World Service Trust.” See: http://radiopacis.org/?category=awards 
33 Ibid. 

http://www.boxturtlebulletin.com/btb/wpcontent/uploads/2009/04/redpepperretouched.png
http://www.radiobuddu.com/-bio
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/keyfacts/stories/ws_trust.shtml
http://radiopacis.org/?category=awards


Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

8     

The  grant  provided  training  in  basic  production  skills,  basic  reporting,  political  

reporting,  and  financial  sustainability.  Among  other  issues,  trainers  provided  guidance  on  how  

best  to  report  on   issues   of   good   governance   and   human   rights   (including   sexual   rights).34  

As   part   of   the  program,  the  Trust  also  donated  broadcast  equipment,  such  as  computers,  to  

participants.     

The  grant  was  due  to  expire  at  the  end  of  2009,  with  the  possibility  of  renewal.  The  

Trust  and  Radio  Buddu  agreed  that  reporter  Kaija  would  serve  as  liaison  for  the  duration  of  

the  grant.  Kaija  conducted  the  training  for  Radio  Buddu  staff  on  behalf  of  the  BBC.  Walugembe  

was  one  of  those  who  took  the  training.     

In   September   2009,   another   BBC   trainer,   Rachel   Barlose,   approached   Walugembe.   

She  suggested  that  he  consider  hosting  a  radio  show  that  would  feature  a  balanced  debate  

on  the  bill  and  homosexuality  in  general.  Barlose  encouraged  Walugembe  to  organize  a  show  

about  the  bill  as  part  of  a  broader  debate  on  human  rights.  The  British  apparently  hoped  to  

encourage  a  public  discussion  of  homosexuality,  recalls  Walugembe.  The  show  “was  an  idea  

that  really  came  in  from  them,”  he  says.     

Walugembe  was  intrigued.  He  thought  such  a  show  would  be  a  service  to  the  

community.  He  also  saw  the  bill  as  an  opportunity  to  engage  Buddu’s  audience,  both  on  the  

issue  and  with  the  station.   But   Walugembe   was   a   Christian   himself.   He   felt   conflicted   

because   he   believed   that  homosexuality  was  immoral.  “I’m  not  comfortable  when  I’m  sitting  

down  with  a  gay  or  a  lesbian,”  he  says.  Further,  most  of  Radio  Buddu’s  listening  community  

viewed  homosexuality  as  wrong.  He  knew   that   airing   any   show   that   could   be   seen   as   

promoting   homosexuality   and   giving  homosexuals  a  platform  might  not  go  down  well.   

Nonetheless,  he  wanted  to  give  it  a  try.     

Management  debate   

In   mid----October   2009,   Walugembe   took   the   issue   to   Radio   Buddu’s   management  

committee.  The  committee  included  Walugembe,  News  Editor  Mweruka,  the  station  production  

manager,  and  an  assistant  program  director  from  a  sister  radio  station.  Walugembe  presented  

the  idea  of  a  show  about  the  anti----homosexual  bill.  He  wanted  to  enlist  both  supporters  

and  opponents  of  the  bill.  He  proposed  that  it  be  taped  in  advance  in  order  to  retain  editorial  

control  over  the  content.  No  one  wanted  to  risk  fines  or  penalties.       

In  the  management  committee,  the  majority  endorsed  the  suggestion.  They  agreed  that  

such  a  show  would  educate  the  community  and  frame  sexual  rights  as  human  rights.  They  

also  wanted  to  ensure  that  the  relationship  with  the  BBC  remained  cooperative.  Refusing  to  

air  the  show  might  conceivably  jeopardize  future  BBC  funding.     

                                                           

34 Ibid. 



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

9     

Dissenter.  News  Editor  Mweruka  did  not  agree.  He  was  firmly  against  the  idea.  He  

had  three   reasons.   First,   he   feared   that   existing   legislation   meant   the   station   could   suffer   

a   legal  challenge   if   it   talked   about   homosexuality   on   air.   Second,   the   Broadcast   Council   

guidelines  specifically  said  stations  should  not  air  anything  that  offended  public  morality.  “It  

was  about  the  ethical  standards,”  explains  Mweruka.  “[The  Broadcasting  Council]  says  if  you  

happen  to  be  in  support   of   anything   considered   illegal   or   unethical   in   the   community,   

then   you   might   also   be  taken  to  be...  promoting  such.”     

Lastly,  Mweruka  worried  about  the  effect  on  the  station’s  reputation.  He  felt  that  if  

Radio  Buddu  aired  pro----gay  voices,  the  station  and  its  staff  members  would  start  to  be  

suspected  by  the  community   of   supporting   homosexuality.   Mweruka   says   that,   as   far   as   

the   station   could  determine,  its  listening  audience’s  reaction  to  the  bill  was  positive.  “Most  

of  the  people  welcomed  the  bill,”  he  recalls.     

They’re  saying,  ‘Yes.  We  need  to  guide  our  people.  We  need  to  

have  order  in  our  society.  We  need  to  restore  our  ethics.’  So  

according  to  the  people  we  work  with,  they  were  positive  about  

the  bill.     

Walugembe  understood  Mweruka’s  argument.  But  in  his  view,  risking  controversy  was  

an   occupational   hazard   of   being   a   responsible   journalist:   “The   minute   you   start   bringing   

some  balance,  you  start  being  suspected,”  he  says.  The  meeting  adjourned  with  no  firm  

conclusion.     

Broadcast  or  not?     

For   November,   Walugembe   put   the   idea   on   the   back   burner.   But   in   mid---

-December,   as  debate  continued  to  stir  over  the  anti----homosexuality  bill,  he  decided  to  raise  

the  issue  with  his  boss—Program   Director   Yawe   Herbert.   Herbert   had   reservations   and   

concerns   similar   to  Mweruka’s.  However,  he  gave  Walugembe  his  approval  to  proceed.  

Walugembe  liked  to  think  his  supervisor  had  confidence  in  his  experience  and  judgment,  and  

trusted  him  to  keep  incriminating  content  off  the  air.  He  says:   

I  think  he  had  a  lot  of  trust  in  me  because  I  was  working  with  

people  who  knew   what   they   were   doing...   He   had   enough   

trust   in   us   that   we   can  navigate  the  program  without  having  

a  problem.  That  was  his  perception.   

Moreover,  Radio  Buddu’s  BBC  liaison,  Kaija,  was  encouraging  Walugembe  to  go  ahead  

and   air   the   show.   Radio   Buddu   valued   its   relationship   with   the   BBC,   and   hoped   it   

would  continue—so   treated   seriously   any   proposal   that   came   from   the   Trust.   Moreover,   

recalls  Walugembe,  there  was  some  concern  about  future  funding  if  the  station  did  not  do  

the  program.   



Radio Buddu and the Uganda Anti-Homosexuality Bill   _______________________AKU----13----0007.0 

 

   

10     

Walugembe   was   torn.   He   was   no   admirer   of   homosexuality   himself,   and   

considered   it  wrong.  He  recognized  that  debating  the  issue  in  a  balanced  manner  would  give  

airtime  to  gay  activists  and  publicize  a  moral  position  contrary  to  his  own.  Moreover,  what  

impact  might  such  a  show  have  on  the  radio’s  listeners?  Would  the  radio  lose  the  respect  of  

the  local  community  if  he  went  ahead  with  the  show?  There  was  a  serious  risk  that  the  

community  would  start  viewing  the  radio  as  pro----gay  and  stop  listening  altogether.   

But   Walugembe   felt   an   obligation   as   a   professional   journalist   to   deliver   balanced  

information  to  the  public.  Journalistic  standards  of  neutrality  and  objectivity  held  that  both  

sides  of  an  argument  should  be  heard  in  order  for  the  public  to  understand  an  issue.  “You  

are  trained  to  balance  the  stories.  Every  story  must  be  balanced  to  be  put  on  air,”  he  notes.  

Ugandans  knew  so  little  about  homosexuality—a  taboo  subject  shrouded  in  mystery—that  he  

was  sure  a  show  that  framed  the  debate  in  a  civil  and  responsible  manner  could  prove  a  

useful  educational  tool.   

Then  there  was  the  risk  of  fines,  as  had  happened  with  other  broadcasters.  Although  

it  was  unclear  whether  the  Ugandan  government,  now  sensitive  to  the  international  outcry,  

would  still  penalize  those  who  discussed  homosexuality  in  public,  was  it  right  to  risk  negative  

attention  and  penalties  for  the  sake  of  one  talk  show  episode?  Was  he  being  selfish?  Finally,  

what  about  the  BBC   grant?   The   BBC   wanted   the   station   to   air   the   show.   Should   that   

weigh   in   the   decision?  Walugembe  had  to  decide.     


